Semangat-Semangat!!!

Jangan Memperkecilkan Kemampuan mu... Kerana Kekuatan Tidak Tertumpu Pada Fizikal, Tetapi pada akal fikiran mu.. Berapa Ramai Org Yang Sempurna Fizikal Tetapi Sakit Akal Fikirannya...

Terciptanya tembok di antara kita...

Mencintaimu...
bagai bulan di langit....
hanya mampu melihat dr kejauhan namun tidak mampu digapai....
dan tidak akan mungkin mampu utk ku menggapai....
kau disana di temani bintang yang berkilau...
sedangkan aku d sini hanya bersendirian.....

angin bawalah rindu ku...
agar dia tahu aku merinduinya...
hujan bawa lah air mata ku mengalir..
agar dia tahu aku sedang menderita luka...

jasad ku hidup 
namun nadi ku bagai sudah terhenti....
memiliki mu suatu ketika dulu
bagai anugrah terindah...

merelakan pemergian mu....
bagai menghantar keranda kosong yg tidak berjasad.....

ku redha pemergiaan mu...
wpun aku x penah merelakan..

kisah cinta kita terukir di desiran pantai....
yang hilang di telan ombak....
sungguh begitu rapuh utk d lenyapkan dimata...
namun tidak di hati.....



..........eliza





Nak Tau Rahsia Lelaki x???


                     

        
                   Sebagai wanita ada x korang rasakan yang pasangan korang dah terlalu jujur untuk menceritakan segala rahsia? Pasti tidak!! ini kerana lelaki biasanya akan menyimpan sedikit rahsia yang terlalu peribadi bagi mereka. Jadi apakah rahsia terbesar yang selalu disimpan oleh lelaki? kekekeke...
JENG!!! JENG!!!
(1) Cerita xxx- Hasil daripada kajian yang telah dilakukan, boleh dikatakan hampir keseluruhan lelaki pernah menonton cerita xxx secara langsung ataupun tidak langsung. Ini berkemungkinan disebabkan sifat keinginan seks lelaki adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan wanita.
(2) Lelaki adalah pengintip!- Salah satu perkara yang lelaki suka lakukan adalah dengan mengintip maklumat peribadi seseorang wanita yang mereka gemari. Tidak kira samaada mereka sudah berpasangan ataupun tidak, kegiatan ini adalah merupakan satu perkara wajib bagi kebanyakan lelaki.
(3) Lelaki sukar menolak peluang- Sekiranya ada wanita lain yang cuba menggoda seorang lelaki, tambahan pula wanita tersebut mempunyai wajah yang menarik dan ciri wanita idaman, agak sukar untuk lelaki menolak pelawaan mereka. Ini menyebabkan lelaki akan melayan wanita tersebut tanpa pengetahuan anda!
(4) Lelaki mudah bosan- Kebiasaannya, lelaki akan bersifat seromantik mungkin pada permulaan hubungan. Tetapi apabila hubungan telah menjangkau usia lebih dari setahun, sifat romantik akan terhakis sedikit demi sedikit.
(5) Penggoda adalah sifat lelaki- Tidak bermakna sekiranya seseorang lelaki tersebut sudah mempunyai pasangan, mereka akan berhenti daripada cuba menggoda wanita lain.

(Betul ke Abang2 sekalian)

JANGAN TANYER 3 SOALAN MAHAL NI PADA PEREMPUAN BUJANG....

          Wanita bujang sebenarnya sensitif orangnyer.... korang jgn la ske tnyer  yg bukan2.... dan lagi sensitif terhadap beberapa persoalan. Tambahan pula kaum hawa ni amat mudah dipengaruhi oleh emosi. Berkemungkinan selama ini korg tidak sedar bahawa soalan yang anda tanyakan kepada mereka sebenarnya memberikan tekanan. Apabila seseorang hidup didalam tekanan, ia akan menimbulkan pelbagai sifat negatif seperti kemurungan, kurang keyakinan diri, lebih selesa menyendiri dan sebagainya. Jangan disebabkan mulut anda akan memusnahkan kehidupan orang lain. :)  


 3 soalan yang tidak perlu ditanya pada wanita bujang. (Amaran keras!!)


Bila anda mahu berkahwin?- Tidak kira samaada mereka sedang dalam perhubungan atau tidak, soalan ini sebenarnya tidak perlu ditanya. Kalau dah tibe mase nak kawen.... korang tak tanyer pun kami memang na kawen... Wanita amat x suka soalan ini. Kerana jawapannya tetap akan sama, tidak tahu! Jika mereka sudah ada kekasih sekalipun, mereka masih tidak tahu bila lelaki tersebut akan melamar mereka atau adakah perhubungan mereka akan terus kekal atau tidak. lagi stress klu kmu kamu kamu ske tnyer pada mereka yg masih single.. Berhenti menanyakan soalan yang mengganggu pemikiran kami...
Adakah anda sedang bercinta?- Sebenarnya soalan ini adalah berbentuk peribadi dan tidak perlu ditanya. Mereka akan dengan sendiri menceritakan pada anda apabila mereka rasakan sudah betul-betul bersedia. huh!
Adakah anda ingin berkenalan dengan kawan saya?- Mereka menghargai niat baik anda untuk membantu mereka mencari pasangan. Tetapi hakikatnya mereka tidak suka. Biarlah mereka sendiri yang membuat pilihan. Ia juga berkemungkinan akan menyebabkan mereka beranggapan bahawa anda tidak yakin terhadap kemampuan mereka sendiri untuk mencari pasangan. Tambah kawan korang entah ape2 tah....

ada lagi yg x ske.... nanti akan sentiasa update.... :)


Mcm Mnerr???

Cam ne U nk eja "C_NTA" kalo xde "i"..... 
Cam ne U nk eja "R_NDU" kalo xde "i".....
Cam ne pulak U nk eja "H_DUP"" tanpa "i".....


Sebab tu la dlm hti U kene sntiasa ade "i" x hilang & jgn lupakan "i"

(gedik kan post mlm ni) huhuhu.....








Saya dah 5 bulan ada anak buah.... :)

Hurm...taun lepas dapat kak ipar.... tahun ni dapat anak buah.... best kan..... bila jarang jumpa anak buah... sekali jumpa bnyk berubah..... sian zurah... ayah jauh kerja.... nasib ade ummi ngan mami..... bila tengok perkembangan budak2... wah cepat betul dia belajar..... sewonokkk..... Nama Buah hati sy ni Nazurah Syuhada Bt Saputra.

Nazurah Syuhada Binti Saputra ( 25.07.2011)

Skang zurah dah mcm2 pandai.... sewonok tengok pembesaran dia..... dan yg paling best... zurah dah semakin berat.... hehehe.... klu zurah nak susu..... zurah selalu sebut.... Engge... Engge.... so bersiap la ummi utk memberi susu yer..... Ayah zurah jauh..... dah lama zurah x jumpe.... sian zurah.... bju busuk ayah la wat peneman windu.....  

Klu tunjuk gambar ni ngan Tok dang n nenek ibu.... sebak hati tok dang ngan nenek ibu tengok..... skang ni zurah dah mcm2 karenah.... majuk tak menentu.... klu lambat bagi susu... nagis dia pun dah kuat..... 


Ni muka zurah merajuk.... :)


Ni pulak gambar zurah x sabar nak pegi jalan dengan nenek zurah.... 


Zurah dah pandai pegang botol susu dah..... :)


ni la gambar ayah dan ummi zurah.... comelkan......


Ni gambar zurah dgn Tok Dang..


Gambar Zurah dengan Nek Ibu


Gambar Zurah dengan Pok Su....

Dan yg ni........


Gambar Zurah Dengan Kak Ngah (Mak Ngah) hehehehe......


Beratnyer zurah nii... hehehehe

Seronok ada anak buah nii.......


Moga Bahagia Milik mu....

....Pernah x kita terfikir yg kita akan kehilangan apa yg kita miliki..... yg kadang kala kita x sangka akan kehilanganya begitu cepat..... sampai bila tiba dan saatnya.... kehilangan itu akan membuat kita jatuh dan terpaku kelesuan..... moga dgn kabar ini bt aku berhnti utk menagis.... berhenti utk berharap..... moga bahagia milik mu.... aku redha..... jika seketul hatimu bkn milik ku..... 

Bunga Tak Bernama.....

Salam....

Nak tulis apa yer..... erm...... Suke ke? Sedih ke? Marah ke? Terharu ke? ermmm ape yer? hari ni hati mcm girang gemilang.... huhu (ayat baru) nak kate sedih pun x ....... kecewa lagi la x ada.... mungkin yang hampir pasti.... terharu +++++ sebak.. yup.... tu paling tepat..... Di saat hati masih hancur dan kecewa peristiwa lepas... rupanya masih ade kabar gembira yang Allah berikan buat ku...... Biarla.... Tanpa nama.... Tanpa Wajah.... Terima Kasih Buat segerombolan Bunga Yang Sangat cantik... Buat pemilik YANG TIDAK BERNAMA......  w'pun tempat dan waktu sangat x tepat..... x sesuaii..... terima kasih... buatku tersenyum dalam igauan....



"Ya Allah bukalah pintu hati ku untuk menerima insan yang berhati mulia..... yang mendekatkan aku dengan mu..... yang apabila kau memberinya kepada ku..... akan menambah cintaku terhadapmu..... Amin..."




Nak Kongsi REsEpi MeE KaRi....



Utk Start BerBloGGing SemULa.... huhu Nak KongSi Resepi MeE kaRi.... (KiTa KoNGsI2 yG IndAh2 DuLu Eak) MkAn AdAlAh PeRkArA YaNG SnGt INdah..... hehehehe   LeH wAt Ni PuN paSai RaYe KawAn Nak Dtg Umah... KonON2 MeNgidAm MeE KaRi..... DaH ponek DeN BelAjo.... HabOk Dia X dTg.... TaPi Yg PAsti HabIS... "W'Pun dIa X dTg" ;) JoM2....




CaRe NaK WaT KuAh DulU Eak.... MulE2..... 

    Bahan Yg DI PeRLukAn...... :

ü  serbuk kari daging bancuh dengan sedikit air / santan (Iza BiAse BanCuh Dgn SantaN)
ü  Santan
    ü  sardin kecil hancur2kan sikit dgn kuah dia sekali 
        (JgN PeLIk.... CUbe LU bRU tAu)
 ü  ayam dipotong kecil-kecil 
       (LagI BnyK LagI SeDap.... Tapi KLu BnyK KoRang PKiR SnDri... 
        NAk WaT AyAm KAri KE MEe KaRi... HUhuHu)
ü  Daun kari, SeRai, Daun KunYit, DaUn SaLam (Agak2 Laa Nak GuNe BapE BnyK .. Daun Ni PnAik Bau KAri BKn SayuR Wat Ulam.... ;)  )
ü  Bunga cengkih & kayu manis 
ü  bawang besar, bawang merah, bawang putih – dikisar 
ü  isi kerang (lG Bnyk Lgi Sdap... Tapi Agak2 La kAn....)
ü  Fish ball & fish cake dihiris mengikut citarasa (Bnyk ikut Ske la.. Yng Pnting KoraNg Habis Nak Mkn..)
ü     Asam keping / asam gelugur
ü  LaDa KerinG DiKisAr (X Mau LaDa BoH YaNg Dah SiaP KaT PSr Tu..Sgala KecacAtan X D TAngGuNg. HuHu
ü  Garam & perasa secukupnya

      Lain2 BhaN hiasan :

Ó Mee kuning, Taugeh, Kacang panjang - SemUa Ni D Celur Dgn Air Panas PastU TosKan Air
Ó Tauhu – digoreng dan dihiris mengikut citarasa
Ó Telur rebus – boleh guna telur ayam @ telur puyuh
Ó Fish cake secukupnya – goreng dan hiris mengikut citarasa
Ó Cili merah – dihiris halus
Ó Daun bawang & daun sup – dihiris halus
Ó Limau kasturi secukupnya - dibelah dua

OKEh2 JoM KiTe Msak...

Untuk kuah : 

1.      Tumis Dgn Minyak daun2 Semua Tu, bunga cengkih dan kulit kayu manis. Masukkan bahan yang d kisar kecuali cili kering dan tumis hingga naik bau. (JGN SAMPAI HANGUS OKEE!! korang ni klu x cakap mSti Hnguskan..... Hehehehe) Ok Bila Bau Dah Msk Dlm hIdung masuk Kan Cili Kring..... Sape Ske Pdas Masuk Lebih.... Agak2 Minyak Dah Naik Kat Lada.... Dah Leh Truskan Step sterusnyer.....
2.     Masukkan serbuk kari dan tumis lagi hingga pecah minyak.
3.     Masukkan sedikit santan dan juga ikan sardin yang telah dikisar tadi. Biarkan hingga mendidih.
4.     Masukkan ayam, tambah sikit santan jika perlu, dan masak lagi hingga ayam empuk.
5.     Masukkan pula asam keping baki santan tadi dan masak hingga mendidih.
6.     Akhir sekali masukkan kerang, fish ball, fish cake dan juga garam dan perasa.
7.     Biarkan hingga mendidih. Pastu Siap.... SenaNg Kannnnn.....
8.     Cara hidangan : Masukkan mee kuning ke dalam mangkuk, letakkan taugeh, kacang panjang, tauhu, fish cake dan telur rebus di atasnya. Tabur cili merah, daun sup/bawang, perah limau kasturi dan tuang Kuah... Lepas tu..... Hadoiii Ni pUn Nak Kne G Tau Ke? Hehehe Lepastu Mkan La yAng Oiii... Hehehe

Selamat Menjamu Selera... !! 







WiNduUU SeWinDu2 NyA



SaLaM.....
WaHHH....!!! dah LamA X mENjeNgAh Blog Sendiri... PeEhhhHH!!!! BerHaBUk Dah..... ISH2.... BlOg SndRI x SmPAt NaK JenGAh... BloG KaWAn LaIN LaGi X PnH..... hEhEhE.... KesIbuKan KeJe SaMpai X aDa Yang DaPaT DiKonGsi...... SebEnarnyer Bnyk YanG NaK Di KoNGsi... BaNyak BeNda YanG BlaKu dLm hidUp ni.... NaK StaRt BErblogGing PAs NiE..... HuHuHu..




Tragedi Tanah Runtuh Di Rumah Anak Yatim Madrasah Al-Taqwa Hulu Langat, selangor

            Sungguh sayu mendengar berita tanah runtuh di rumah anak yatim Madrasah Al-Taqwa Hulu Langat, selangor...  yang pasti mengorbankan anak-anak yatim...... berita ini juga pasti membuat seluruh hati rakyat Malaysia sayu dan pilu..... moga Allah permudahkan urusan mencari adik-adik yang masih tertimbus itu...... dan moga mereka d temui dalam keadaan yang selamat... amin..... sedih dan pilu melihat gambar2 yang iza dapat dari blog2 rakan yang lain... dan iza juga x terkecuali nak berkongsi gambar2 ni.... moga kita mendoakan keselamatan adik2 yang terselamat.... dan yang telah pergi... mari kita sedekahkan Al-Fatihah buat beliau moga tenang d sana.... Allah lebih menyayangi mu...

"Ya Allah..... permudahkanlah urusan semua yang bertungkus lumus untuk menyelamat kan adik2 ini Ya Allah..... hanya Engkau yang tahu segalanya.... bagi yang telah pergi menemui mu..... moga ia d tempatkan d tempat yang paling mulia di sisi mu Ya Allah...... sesungguhnya engkau Maha Pengasih dan Maha Penyanyang Ya Allah.... bagi yang belum di temui Ya allah..... permudakan lah urusannya Ya Allah..... agar ia d temui dalam keadaan yang selamat.... hanya engkau yang Maha mengetahui apa yang terbaik buat hamba2 mu Ya Allah.... bagi yang terselamat..... Alhamdulilah..... Syukur Ya Allah.... engkau masih memberi ruang dan peluang buat adik2 ini untuk meneruskan pejuangan Islam di bumi mu ya Allah...... Amin Ya Allah.. Ya RAbbal Alamin...."














Sumpah Laknat


“Ikut Hukum Siapa nak Sumpah.. ?, Saudari Orang Islam..? Hukum Mana Yang suruh Angkat sumpah ???… “

Ayat diatas ni Jawapan Datok Seri Anwar kepada seorang wartawan yang melontarkan pertanyaan kepada beliau berkaitan dengan Cabaran Datuk Eskay untuk beliau melakukan sumpah Laknat ataupun Al-Mubahalah pada hari ini.

Yang penting blog ni bukan nak cerita kisah Anwar, Eskay, wartawan, rakaman Video seks atau trio datuk T, sbb bg sy jwpn dari Datok Seri Anwar itu adalah bukan hanya untuk membalas soalan dari wartawan tersebut tapi itu adalah untuk kita semua sebagai Umat Islam..

Bermula dari kisah Sumpah Laknat yang dilakukan oleh Saiful Bahari dan Kemudiannya berkaitan dengan Kes Altantuya dan sekarang kes Rakaman Video pemimpin terlampau, sebenarnya sy tak pernah terfikir dan tak pernah ambil tahu dengan lebih terperinci tentang Bila dan mengapa sumpah laknat ni dilakukan, dimana hendak dilakukan dan bagai mana cara yang betul untuk dilakukan, sehinggalah bila Anwar melontarkan soalan tersebut…. bru sy teringin nak tau.... dan mencari jawapan.....

Oleh itu, sy terjumpa satu blog yang dapat membantu dan menjawab persoalan Sumpah Laknat ni.... Profesor Madya Dr Mohd Razi yang menerangkan secara agak terperinci tentang sumpah laknat atau Al – Mubahalah ini, artikela yang dibuat pada 24 Aug 08 ini pada sy adalah agak terperinci dan telah menjawab semua persoalan yang ingin sy tahu.

Sumpah Dalam Islam

Mengikut sejarah Islam, sumpah secara umumnya adalah perkara biasa. Sumpah boleh berlaku pada bila-bila masa, sama ada dalam mahkamah kalau kes dibawa ke mahkamah atau jika diminta bersumpah ataupun dibuat di luar mahkamah sesama orang Islam. Sumpah dibuat bertujuan mendapat kepastian yang lebih tinggi tentang kebenaran sesuatu dakwaan. Jika seseorang itu mendakwa sesuatu yang kita tidak pasti, kita boleh memintanya bersumpah. Jika orang tidak meminta kita bersumpah sekali pun, jika kita rasa maklumat yang kita beri tidak dapat diterima dengan baik, kita boleh bersumpah. Ini sumpahan biasa.
Sumpahan adalah sesuatu yang dibuat secara bersungguh-sungguh untuk mengukuhkan, menguatkan dan menyokong kenyataan-kenyataan kita supaya kebenaran dapat diterima oleh pihak kedua
Tidak hanya dalam kes jenayah, dalam isu pertikaian harta benda pun boleh bersumpah. Sumpah juga boleh dibuat untuk menentukan kebenaran kes-kes peribadi.

Apa itu Sumpah laknat

Sumpah yang semacam itu dikenali sebagai mubahalah iaitu bermakna saling melaknat sesiapa yang berbohong antara kedua-dua belah pihak, termasuk orang yang bersumpah. Sumpah laknat melibatkan orang yang bersumpah itu sendiri. Andai kata apa yang disumpah tidak betul, sesuatu yang batil, ertinya orang yang bersumpah juga termasuk dalam mereka yang dilaknat dalam sumpahan itu. Tapi perkara ini jarang berlaku.

Cara yang paling Tepat untuk Melakukan Sumpah Laknat

Mubahalah tidak tertakluk kepada banyak syarat kerana dalam nas-nas syarak tidak dinyatakan dengan jelas syarat-syarat yang diperlukan. Cuma mubahalah ini boleh dilakukan ekoran daripada perbalahan yang tidak dapat diselesaikan dengan cara biasa melalui perbincangan dan persefahaman. Caranya boleh berlaku di mahkamah di depan hakim jika kes dibawa ke mahkamah. Ia juga boleh dilakukan di luar mahkamah bahkan di mana-mana sahaja. Pada zaman Abdullah Ibn Abbas Al-Auzar dan Syuraih Al-Qa‘di, mubahalah pernah berlaku di dalam masjid dan di luar masjid selepas kesepakatan kedua-dua pihak untuk sama-sama merujuk kepada pendekatan mubahalah untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapi.

Syarat khusus Sumpah Laknat

Apabila kedua-dua pihak bersetuju untuk bermubahalah maka pihak yang berkenaan perlu bersumpah dengan lafaz Waallahi, Wabillahi dan Wataallahi dan kemudian terus menyebut masalah yang dimaksudkan dan pada akhirnya dengan menyatakan laknat Allah kepada mereka yang berdusta atau laknat Allah terhadap dia yang bersumpah andai kata dia berdusta.

Syarat syarat Lain Sumpah Laknat

Tidak ada syarat tertentu, tapi ketika Nabi Muhammad mahu bermubahalah dengan kabilah Nasara, Bani Najran, baginda membawa anaknya, Siti Khadijah, menantunya Saidina Ali serta cucunya Hasan dan Husin sebagai saksi.

Bagaimanapun, kes pada zaman Rasulullah itu tidak berakhir dengan mubahalah. Ketika mubahalah, kedua-dua pihak boleh hadir secara bersama ataupun satu pihak sahaja manakala pihak yang lagi satu yang melakukan mubahalah secara berasingan juga dianggap mubahalah.

Bagai mana Jika satu Pihak sahaja Yang Bersumpah Laknat?

Dalam kes sebegitu di mana ada pihak yang engkar iaitu tidak mahu bersumpah, kebenaran memihak kepada pihak yang bersumpah.

Jika Kedua dua Pihak Bersumpah laknat

Dalam kes sumpah laknat, kita akan dapat lihat petanda-petanda awal yang boleh membawa kepada kebatilan. Sumber-sumber agama tidak menyebut secara jelas tentang petanda-petanda yang berkenaan kerana perkara seumpama itu jarang berlaku di kalangan kita pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah dan ia tidak diperbesar-besarkan. Bagaimanapun, ulama-ulama Syiah mencatatkan bahawa tidak lama selepas mubahalah berlaku kejadian seperti orang yang berdusta tidak boleh bercakap, cakapnya tidak lancar, tergamam, terjatuh dan bermacam-macam lagi. Sejauh mana kebenarannya tidak pula diketahui.

Apa yang penting ialah pihak berkenaan telah bersumpah dan yang kedua pula menyahut cabaran itu dengan bersumpah, jadi kita tengoklah di antara kedua belah pihak itu apa yang akan berlaku. Ulama Ibn Hajar Al Salam as Qualani pernah berkata, pada pengetahuannya, akibat sumpah akan dapat dilihat tidak lebih daripada satu tahun.

Adakah sumpah laknat / mubahalah adalah sebahagian daripada hukum Islam?

Mubahalah adalah sebahagian daripada hukum hakam Islam untuk menyelesaikan masalah yang berlaku bukan sahaja untuk Islam sesama Islam tetapi juga antara orang Islam dan pihak bukan Islam. Ia boleh dibuat dalam mahkamah dan boleh juga di luar mahkamah bergantung kepada persetujuan antara kedua belah.

Apakah haram memegang al-Quran ketika bersumpah?

Memang dalam kes mubahalah atau sumpah biasa tidak diperlukan memegang al-Quran atau junjung al-Quran ketika bersumpah atau bermubahalah. Akan tetapi jika ada yang berbuat demikian tak adalah boleh disamakan dengan amalan orang Kristian.Bersumpah atau bermuhabalah mengikut hukum syarak, seseorang yang bersumpah hanya bersumpah dengan nama Allah tidak boleh selain daripada Allah. Begitu juga mubahalah, hanya bersumpah dengan nama Allah dan juga melaknat pihak yang berdusta.

Apakah Kesan atau balasan dari Sumpah Laknat

Hanya Allah yang tahu. Antara yang mungkin boleh berlaku seperti kematian secara mengejut atau sakit berpanjangan atau lain-lain. Sumpah biasa sekalipun, kalau tidak benar, ia sudah merupakan satu dosa besar dan orang yang berdusta perlu bertaubat. Mubahalah tentunya lebih serius kerana ia bermaksud laknat Tuhan iaitu dijauhkan daripada rahmat Tuhan. Jadi bila kita dijauhkan daripada rahmat Tuhan, rahmat siapa lagi yang kita harapkan? Dalam mubahalah, kita dijanjikan dengan balasan laknat. Ia boleh berlaku dalam pelbagai bentuk iaitu laknat Allah, laknat Nabi dan laknat para mukminin. Maknanya sumpah itu meminta pihak yang berkenaan dijauhkan daripada rahmat Tuhan.

Manusia dinaungi rahmat Tuhan dan Tuhan memberikan rahmat kepada sesiapa yang dikehendakinya, tidak kira Islam dan bukan Islam. Dalam sumpah laknat, rahmat itu akan dijauhi daripada orang yang berdusta.

Contoh Pembalasan dari sumpah laknat

Daripada kes-kes sumpah yang berlaku, ulama-ulama hadis ada merakamkan beberapa kes. Kata Ibn Hajjar, akibatnya tidak melebihi tempoh satu tahun. Tidak melebihi tempoh dua bulan pun ada. Namun di kalangan pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah, mubahalah dilafazkan hanya pada kes-kes yang serius dan pada kes-kes yang besar sahaja. Itu pun selepas dirujuk dengan pelbagai cara lain yang perlu diusahakan untuk menyelesaikan perbalahan dua pihak tadi. Jika ia masih tidak selesai, akhirnya barulah dirujuk kepada cara mubahalah.

Ps : Berusia 57 tahun, Dr. Mohd. Radzi merupakan Pensyarah Jabatan Pengajian Islam telah 23 tahun berkhidmat di USM selepas memperoleh ijazah sarjana muda, sarjana dan ijazah kedoktoran dari Universiti Madinah, Arab Saudi. Beliau merupakan pakar bidang hadis, dakwah dan usuluddin. Pernah menjadi ahli Majlis Fatwa Pulau Pinang selama 11 tahun. Sejak 23 tahun lalu, beliau ialah ahli Majlis Fatwa Perlis selain menjadi penasihat syariah Bank Rakyat. Beliau juga menulis buku dalam bahasa Arab mengenai sejarah sahabat Nabi dan gerakan pembaharuan dalam Islam.

kreatifnya surat cinta dulu

malam2 ni tibe2 teringat zaman kanak2 dulu..... hehehe budak2 memang kratifkan...... dulu waktu budak2 sy jugak x terlepas kenangan2 dapat surat cinta.... yg d ltak bawah meja..... hahahaha ade2 je...... bila dah tua bangka ni..... teringat pulak...... sape la gerangan pemilik surat tu eak...... >_< hahahaha.... sampai ke hari ni x tau sape la dia..... mcm2 rupa dan gaya surat yg sy tngk..... hahahaha rasenyer korang jugak dapat dan buat benda yang samakan...... sbb cara, gaya, jenis ayat lbh kurang je semua..... mcm ada skema membuat surat cinta...... hahaha ni antara jenis2 surat cinta kreatif zaman kanak2 dulu...... la ni dah x de da... semua dah canggih........ tapi x gempakla klu anta surat pakai sms atau Fb ni..... dak2 dulu pakai surat..... mcm2 bentuk.... lipatan jugak berbeza.... huhu..... (aduaiii.... teringat zaman kanak2) klu kad raya lagi la best..... x pun kad bday..... aduaiiii warna warni..... :)

tengok2 ayat surat cinta ni..... hahahaha x leh bla...... tau2 na la org mane kan.....
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.........


ha yang ni pulak... punya kratif siap letak bedak pulak..... biar wangi kot.....
kreatif kan...... gne otak kanan ni... hehehehe time ni memang musim surat cinta
pakai bedak tau...... merata m'sia.....


x cukup dengan letak bedak.... kadang2 rajin terlebih2 siap ada yang bakar tepi
konon2 biar nampak mcm corak..... kreatifkan..... kadang2 ade tu telebih bakar.....
hahahhaahaha.......


dah ada surat... msti ade sampul surat kan..... ni sampul surat yg di ambil dr surat kabar atau mjlah....
kreatifkan...... waktu ni zaman dak2.... duit x bnyk..... huhuhu
nampak na bersungguh2 nak anta surat cinta kan......hahahaha


ha ni telebih rajin..... siap lukis2.......



surat ni baru je amik..... kreatifnyer la..... bru lagi surat ni.... 2010..

ha.... mcm ne korang? teringat x zaman2 kanak2 dulu........ sbb rangkaian komunikasi kita terbatas.... maka surat jadi jalan penghubung..... tapi la ni dah x ada dah.... lambat katenyer...... nama pun kenangan kan...... sngt kelakar klu d fikir2kan...... rasanya.... rata2 akan simpan surat ni kat kotak kasut...... knp eak? erm.... mungkin tu tempat paling selamat mak tak tau..... (tau takut) hahahahahahaha

indahnya zaman kanak2........
x bnyk benda nak fikir.......
x bnyk masalah yg datang.......
semalam adalah kenangan......
hari ini adalah kenyataan.........
terima kasih kenangan.....
:)

Cinta budak Sekolah... huhu

Petang yang terik dan panas membuak2 ni… membuatkan otak kering idea dan muka mula berminyak2.. nak buat apa yerr…….??? Search internet la…. Ha!!!!! Hahahahahahaha……. Tau x ape yg eliza jumpa…. Jom kita kongsi2 membaca…..


Budak2 skang ni mcm2 ragam… mcm2 perangai…. Kecik2 dah pandai nak cintan cintun…. (teringat zaman sek dapat surat layang) ni kalau mamat yg x pandai usyar awek ni… patut malu la kan… hahahaha….. adik kita pun pandai ngorat2 tau….. wpun agak bebelit…. Tapi kira keberanian agak tinggi la kan….. adik owh adik…….

ni kes cemburu la ni.... nak mintak putus.... tapi saya sayang awk..... hahahaha
owh nak mintak pujuk kottt

ni lagi satu......
 
dah nampak tau takut mak ayah kan........ 2 pintartuu.... ni patut 2 sangat pintar..... hehehe
tapi pantun bawah tu memang biase dapat zaman sek....
dah mcm skema surat cinta dah.... msti kne ade... hehe
 
 dan surat yang last ni.....
 
ni marah sbb isap rokok..... ni mcm sebagai memotiasikan dri la konon....
siap lukis2 lagi...... mrh ke x marah? aduaiiiii......

ish2 budak2 ni.... ni dah besar nak jadi ape ni?? aduaiii x tau akk nak kate ape...... nak ketawe je..... budak skang sngt kreatif......


cikgu owhh cikgu

“Guru tidaklah harus bertingkahlaku sehingga begitu rupa sehingga boleh mencemarkan sifat profesionalnya dan yang akan menyebabkan hilang kepercayaan orang ramai terhadap profesion perguruan”

Di atas ni merupakan 1 etika perguruaan yang baru je eliza copy and paste….. untuk menjadi renungan kepada setiap guru2…. Sekarang ni banyak dan mcm2 isu berkenaan perguruaan…. Baik dari sebaik2 cerita sehinggalah sepelik2 perangai….. klu di zaman sekolah eliza dulu….. guru ni merupakan insan yang sangat mulia sehingga semua orang mengagumi kerjaya dan kewibawaannya….. keikhlasan pendidik dapat d gambarkan sangat jelas…… walhal…. Pada zaman itu guru sangat bebas untuk membawa rotan kemana sahaja…. Jika dirumah pelajar memiliki ibu bapa…… maka d sekolah beliau memiliki guru yang bertanggungjawab penuh pada pelajar tersebut… w’pun guru bawa rotan….. tapi…. Jarang pulak dngar yang sampai meninggal dunia dan koma di hospital….. murid yang terlalu nakal sehingga cikgu hilang batas kesabarannya atau……guru itu sebenarnya yang sudah hilang sikap pendidiknya…..

Tidak habis lagi cerita guru pukul murid sampai meninggal…… timbul pulak isu guru perangai gila-gila….. oleh kerana video yang di paparkan itu untuk tontonan umum…. Maka berhak la eliza untuk memberi komen…. Sebab kalau untuk peribadi….. x perlu di tayang….. klu dah d tayang… maka ringan2kan la telinga utk dgr segala kritikan baik mahu pun buruk……

Baru2 ni eliza ada juga tertengok video di youtube berkenaan perangai cikgu yang gila2 ni…… owh!! Sangat rase mcm menyampah n mual la……. Memang benar klip2 video terbaik guru tersebut mencecah 1juta org yang tengok…. (termasuk jumlah yg eliza jugak tengok) tapi…… jumlah itu x menggambarkan berapa ramai yang menyukai video itu…… ada juga yg tertengk lalu mengutuk hebat….. jadi jagan la pihak cikgu rasa jumlah itu menggambarkan org suka sepenuhnya….

Apa yang cikgu ingin sampaikan dari klip2 video itu? Memberi manfaat ke? Atau mengaibkan diri cikgu sendiri…. Cerita ni menjadi hot… bila perempuan yang membuatnya….. tambahan pulak selamba je tiru gaya org dengan memek muka yang agak meloya kan…. Dan menjadi tarikan bila dia merupakan seorang pendidik….. owhhhh pendidik….. memang x salah kalau ini merupaka hobi…. Tapi renung2kan lah etika perguruan di atas…. Adakah pihak guru ini rasa ia beretika? Kan lbh menarik jika cikgu lebih kratif menarik pelajar untuk belajar dengan cikgu secara on9…. Dan ada selingan2 yang kratif mcm apa yg cikgu buat…. Apa yg cikgu buat dari awl hingga akhir…. Tiada sikit pun unsur2 yang menjaga profesion sbagai seorang guru…..

Eliza ada terbaca di Metro… berkenaan perangai cikgu ni….. ada pihak mengatakan itu bakat….. hahahahahahaha bakat ke? Setakat dok depan laptop buat gaya merepek meraban….. mcm sawan pun ade…… sanggup mencuri baju adik untuk memenuhi watak yang ingin d sampaikan…. cme bakatnya yg terlalu ketara ialah… muke tembok….. upss….. x semua orang leh jadi muke tembok tau….. berjoget2 mcm x center bagi org tengok….. itu lah bakattt…..

Apa yang iza harapkan…. Kerjaya guru ini banyak org yang idamkan… jadi kalau pehak guru yang dah memegang jawatan sebagai guru tapi hanya merosak2kan nama pendidik baik tukar kerjaya…. Guru yang sporting adalah guru yang berjiwa besar….. yang serba boleh….. tapi bukan serba boleh yang akan merosakan profesion seorang guru…… dan guru yang terbaik adalah guru yang memiliki peribadi yang baik… yang akan menjadi contoh pada anak2 didiknya…..

kajian sikap melalui corak... (try2 je)

 Pilih Corak Mana Yang Lebih Anda Minat:....
(A)(B)(C)
 (D)(E)(F)

(G)(H)(I)


 Padanan:

(A) Introspektif, Sensitif, Reflektif
Anda dapat memahami diri dan persekitaran anda dengan lebih kerap dan mendalam jika dibandingkan dengan kebanyakan orang lain. Anda bencikan kedangkalan; anda lebih sanggup bersendirian berbanding dengan bercakap perkara remeh. Perhubunan anda dengan rakan-rakan adalah amat intensif; ini memberikan harmoni dan ketenangan dalaman yang mengakibatkan perasaan baik. Anda tidak keberatan bersendirian bagi jangka masa yang panjang; anda jarang berasa bosan.

(B) Berdikari, Tak Konvensional, Tak Tersangkut
Anda mengehendaki kehidupan bebas dan tak tersangkut untuk membenarkan anda menentukan arah tuju sendiri. Anda mempunyai kecenderungan seni dalam pekerjaan atau aktiviti riadah. Kadang kala, deskan anda untuk kebebasan menyebabkan anda melakukan perkara yang bertentangan dengan apa yang dijangkakan daripada anda.


Gaya hidup anda amat individualis. Anda tidak meniru apa yang popular, sebaliknya cuba hidup mengikut idea dan kepercayaan diri - walaupun menentang pendapat umum.

(C) Dinamik, Aktif, Ekstrovert
Anda rela menerima risiko-risiko tertentu untuk mendapatkan kerja yang menarik dan pelbagai. Sebaliknya, rutin berkecenderungan untuk meninggalkan kesan lumpuh pada diri anda.


Anda suka sekali berupaya memainkan peranan aktif dalam peristiwa dalam hidup anda. Dalam usaha anda yang berkenaan, inisiatif diri sangat nyata

(D) Terus Terang, Seimbang, Harmoni
Anda menghargai gaya natural dan suka perkara yang tak rumit. Orang lain mengagumi anda kerana anda praktikal dan mereka boleh bergantung kepada anda. Anda memberi orang yang rapat dengan anda rasa selamat dan kelapangan. Anda dipersepsikan sebagai orang yang mesra dan insani. Anda menolak segala yang menyilaukan dan lapuk. Anda berkecenderungan untuk berasa skeptik terhadap kehendak trenda fesyen. Bagi anda, pakaian haruslah praktikal dan tampan tanpa menonjol.

(E) rofesional, Pragmatik, Yakin Diri
Anda menguasai hidup anda dengan lebih mempercayai usaha sendiri daripada nasib. Anda menyelesaikan masalah dengan ragam yang praktikal dan tak rumit. Anda memandang secara realistik unsur-unsur dalam hidup dan menanganinya tanpa ragu-ragu. Anda diberi banyak tanggungjawab di tempat kerja kerana orang lain boleh bergantung kepada anda.


Kekuatan azam anda yang menonjol menunjukkan sifat keyakinan diri kepada orang lain. Anda tidak berpuas hati sepenuhnya sehingga anda telah mencapai idea-idea anda.

(F) Tenang, Berhati-hati, Tak Agresif
Anda mudah berbicara tetapi bersifat berhati-hati. Walaupun anda berkawan dengan mudah anda menikmati persendirian dan kebebasan. Anda suka memencilkan diri dari masa ke masa untuk merenung tentang erti hidup serta menikmati sendirian diri. Anda memerlukan kelapangan, jadi anda berlepas ke tempat bersembunyi yang permai. Namun, anda bukan penyendi. Anda berdamai dengan diri sendiri dan dunia, serta anda menghargai hidup anda dan apa yang ditawarkan oleh dunia ini.

(G) Tanpa Bimbang, Berkelakar, Riang

Anda suka hidup yang bebas dan spontan. Anda cuba menikmati hidup anda dengan sepunuhnya mengikut motto: "Anda cuma hidup sekali."


Anda bersifat ingin tahu dan terbuka kepada segala yang baru; anda memajukan diri atas perubahan. Tiada yang lebih buruk daripada rasa diikat. Anda mengalami persekitaran sebagai sesuatu yang versatil dan sering menakjubkan.

(H) Romantis, Pelamun, Beremosi
Anda seorang yang sensitif. Anda enggan memandang dari segi rasional dan waras sahaja. Perasaan anda membawa erti yang sama penting. Anda berpendapat bahawa harapan adalah penting dalam hidup.


Anda menolak orang yang mencaci romantisme dan hanya dipandukan oleh rasionaliti. Anda tidak membenarkan sebarang kongkongan terhadap variasi perasaan hati dan emosi anda.

(I) Analitik, Amanah, Keyakinan Kendiri
Perasaan halus anda bermutu tinggi dan tahan lama. Akibatnya, anda suka mengelilingi diri dengan "permata-permata" yang anda temui sendiri apabila orang lain terlepas perhatian.


Justeru itu, kebudayaan memainkan peranan khas dalam hidup anda. Anda telah menjumpai gaya peribadi sendiri, yang tampan dan ekskusif - serta bebas daripada olahan fesyen. Kehidupan anda adalah berlandaskan ideal diri iaitu kesukaan yang beradab. Anda menghargai sesuatu tahap kebudayaan daripada orang yang anda berkawan.