Semangat-Semangat!!!

Jangan Memperkecilkan Kemampuan mu... Kerana Kekuatan Tidak Tertumpu Pada Fizikal, Tetapi pada akal fikiran mu.. Berapa Ramai Org Yang Sempurna Fizikal Tetapi Sakit Akal Fikirannya...

Resepi Ikan Bakar Sambal

Salam,

 Hai... ri ni nak kongsi resepi yg baru jadi santapan Fmly...


Bahan2 utk sambal..

1 helai Daun kunyit
1 batang Serai
Kunyit hidup (x mau yg serbuk k... x sedap)
Halia
Bawang Merah
Bawang Putih
Buah Keras
Udang Kering 2 bungkus RM3.00
Belacan sebesar ibu jari..

*Bland semua bahan diatas

Lada kering di rebus terlebih dahulu dan di bland berasingan
Asam Jawa

Cara2 nak buat sambal..

- Panaskan minyak.
- Tumiskan semua bahan2 yang di bland tadi.
- Bila sudah naik bau masukan lada kering yang dah di bland tadi.
- Kacau sehingga naik minya dan letakan Asam Jawa.
- Kacau sehingga naik minyak dan tuangkan ke mangkuk.

Cara2 untuk membakar ikan

Pakai la ikan apa yg korang ske... ikan kembung, ikan pari, ikan caru... anak ikan jangan k.... x gamak nak bakar nanti... hehehehe owh sebelum lupa kerang pun boleh.... nyumm222

- Sediakan plastik aluminium foil
- Letak daun pisang diatas plastik aluminium foil
- Letak sambal yang di buat tadi
- Letak ikan di atas sambal tu dan letak sambal di atas ikan.. banyak2 pun sedap
- Tabur bawang yang di hiris halus
- Last sekali letak daun kunyit

*Ibu dan pa kate letak pucuk ubi pun sedap,, try la..

tutup elok2 plastik aluminium foil tadi... dan letak diatas kuali x payah letak minyak..

 *bagi sape yg baru 1st time pakai plastik aluminium foil jgn risau.. ikan mudah masak pakai benda ni... try ok...


Selamat menjamu selera....!!!!!!




















9 comments:

  1. nmpak mcm sdp gile..
    ini msk sendiri ke..??
    hoho..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heyyy sudah tentula msk sendiri...
      x kn msk rmai2...
      msk rmai2 tu kenduri.... hehehe
      try la... mmng sdp...

      Delete
  2. erkk..
    try..
    mmg tak la kan..
    hahah..
    reti mkn ker.
    huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduhaiii... ingatkan nak try...
      kecik ati... hehehe

      Delete
  3. wah,mcm sedap ni.. nnt nk try le resepi ni.. :P
    minta copy resepi ye..hehe

    ReplyDelete
  4. boleh jew.... try tauu...
    harap2 jdi

    ReplyDelete
  5. Lada kering di rebus terlebih dahulu dan di bland berasingan
    Asam Jawa
    tak faham la keliru sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksudnya lada kering tu kita rebus dulu...... lepas dia dah x nampak kering kita kisar halus...

      Delete
    2. klu x paham terus tnyer kat FB sy yer... takut lmbt jwb... :) slmt mencuba

      Delete