Semangat-Semangat!!!

Jangan Memperkecilkan Kemampuan mu... Kerana Kekuatan Tidak Tertumpu Pada Fizikal, Tetapi pada akal fikiran mu.. Berapa Ramai Org Yang Sempurna Fizikal Tetapi Sakit Akal Fikirannya...

Ayam Bakar Bersos Percik

Salam...

Hai... ni menu ke2 untuk hri sabtu ini.... :)

Bahan-Bahan Untuk Ayam

Ayam
1/2 Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Serai
Lada Sulah
Garam

1 Perap Ayam dengan bahan-bahan d atas selama 30 mnt

Bahan-Bahan untuk Sos Percik

Bawang Merah
bawang Putih
Serai
Halia
Lengkuas
Buah keras
Jintan Manis
Jintan Putih
Ketumbar

* Kisar semua bahan d atas

Cili kering yang d rebus dan di kisar berasingan dgn Bahan d atas

 Santan

Cara-cara penyediaan Ayam Bakar

1. Terdapat 2 cara utk membakar ayam. satu sama ada ayam tadi d rebus dgn bahan2 perapan separuh masak atau d bakar mentah2. Saya memilih di rebus separuh masak terlebih dahulu bertujuan memasukan rasa rempah tadi.
2. Bakar dengan api yg sederhana
3. Bila kelihatan Ayam terlalu kering renjiskan dengan minyak dan serai yg telah d titik. (tujuannya menampah rasa pada minyak tadi)
4. Kalau memilih merebus ayam separuh masak, Jadi tempoh memasaknya x la terlalu lama.

Cara-cara menyediakan Sos Percik

1. Panaskan minyak
2. Tumiskan Rempah yang sudah d kisar tadi sehingga naik bau bersama-sama daun Salam
3. Bila rempah tadi sudah naik minyak masukan cili kering 
4. Bila semua sudah naik minyak masukan santan pekat
5. Bila sudah naik minyak masukan garam dan serbuk perasa

Cara Menghidang


Kualiti gambar yg x berapa nak menarik namus rase tak terjejas

Ayam Bakar
Cakk!!! habis..... :)

Puding Roti Bakar Bersos Kastard

salam... 

           Hai.... bangun pagi2.. terasa nak masak sendiri... wpun yg ade kat umh hanya sy sorang.... tp mood nak masak ni terlebih... jadi masak la.. wpun ade yg kata... "kenapa masak? beli je la... bukan ade org kat umh... bt penat masak je..." (memang betul pun ape yg dia kata tu.... tp... x mau... sy nak masak jugak... so menu yg d pilih hri ni "Puding Roti Bakar Bersos Kastard" dan "Ayam Bakar Bersos Percik"

Bahan-Bahan

Roti
Gula
Perisa Vanilla
4 Biji Telur
Mentega di cairkan
Susu Cair
Kismis

Cara-caranya

1. Pukul telur selepas itu masukan mentega, 1/2 susu cair, Gula ikut sukatan anda, Perisa Vanilla
2. Susun roti d tempat pembakar (sy pakai Pembakar ajaib tu..lbh mudah)
3. Selang selikan Roti dan Kismis
4. Tuangkan adunan yang telah d campur semua tadi..
5 Siap d bakar.

Bahan- Bahan Untuk Sos Kasterd

Susu cair
Air
Gula
Kasterd 2 sudu

Cara-caranya

1. Campurkan Semua bahan di atas
2. Didihkan di dapur dengan api yg pelahan sambil d kacau.
3. Bila sudah pekat asing kan..

Cara Menghidangkan

Roti Yang sudah di Bakar

Tuang kan sos kasterd d Roti yang d bakar tadi


*selamat mencuba... memang sedap.... makan sejuk2 lagi sedap.....

Kekejaman Di Syria... BUMI ISLAM...

Salam...

Hati terpanggil dan tertarik untuk berkongsi berkenaan perkara yang terjadi dia negara islam syria... sedehnya.... sayunya melihat banyaknya tumpah darah alim ulamak d sana....tak kurang juga ahli sunnah.. Dokter dan siapa2 sahaja yg menentang Bashar al-assad.... Inalillah buat saudara-saudara seIslamku di sana, semoga kalian di bawah lindungan Allah. Kita di sini seenak-enaknya makan-makanan yang lazat, walhal saudara kita di sana diseksa dari segi batin dan zahir. Moga mereka dilindungi para malaikat yang diutuskan Allah buat hamba-hamba yang memepertahankan Islam. Segala apa yang saya tulis ini adalah dari semua bahan bacaan.. jadi jika terdapat silap dan salah paham.... saya sedia menerima teguran.. dan saya tidak terlepas dari membaca hasil perkongsian tokoh ulama' syria,Syeik Hassan di UPM yang datang ke malaysia akhir tahun lepas dan menceritakan peristiwa sebenarnya yang berlaku di Syria ok... let's go...

Sejarah Syria

Syria merdeka dari  Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez Al-Assad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya Basyar Al-Assad yang telah memerintah selama 11 tahun. Syria telah menjadi negara yang diperintah oleh diktator.
Hafez Al-Assad berpegang pada Syiah Nusairiyah, yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya daripada MUSLIM SUNNI, yang mencaci dan menghina Saidina Aishah dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum, diharamkan sembelihan mereka, mereka melakukan kejahatan yang pelbagai, mereka tidak solat di masjid kita (ASWJ).

Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang terkenal dengan Syiahnya, bahkan Hafez sendiri merupakan pelampau Syiah.

Syeikh Hassan seterusnya menceritakan tentang Syria yang mana 6 peratus darinya merupakan Syiah Alawie, 10% darinya beragama Kristian dan 84% daripada rakyatnya beragama Muslim Sunni. Iran mempertahankan tindakan ganas regim Hafez yang membunuh rakyatnya sendiri, begitu juga Hizbullah di Lubnan juga menyokong tindakan Hafez Al-Assad.

Zaman Pemerintahan  Hafez Al-assad.

Konflik berdarah di Hama pada tahun 1982 yang berlaku selama 27 hari. Telah mengorbankan hampir 46000 ribu penduduk Hama. Peristiwa ini menyebabkan rakyat Syria mendiamkan diri dari politik sekian lama.Rakyat mula kembali bangkit terhadap kezaliman yang berlaku semenjak 8 bulan yang lalu.

Permulaan revolusi berlaku di Hama, kemudian merebak ke bandar-bandar lain seperti Dar'aa, Hauran, Halab bahkan sehingga ia berlaku di 157 tempat di Syria. 

Basyar Assad merupakan anak kepada Hafez Assad yang sangat dikenali dengan kejam sejak rejim ini memerintah Syria. Sejak kecil Basyar Assad diajar oleh ayahnya membunuh bayi. Pada tahun 1982, peristiwa yang berlaku di HAMA hampir 46,000 rakyat Syria mati dibunuh oleh regim Assad. Selepas itu mereka berterusan melakukan kekejaman terhadap rakyat Syria.

Permulaan Kebangkitan di syria.

Terdapat sekumpulan kanak-kanak bermain-main dan telah menulis sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN. Slogan ini telah dilaungkan di negara-negara yang berlaku kebangkitan rakyat. Pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak-kanak ini. 

Mereka telah diseksa dengan cara mencabut kuku-kuku kaki dan tangan mereka. Salah seorang kanak2 itu telah meninggal dunia dan keluarganya meminta mayat kanak2 itu serta kanak2 lain dilepaskan. 

Kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak2 itu, mereka perlu memberi wanita2 dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak2 kerajaan Syria ini ( satu bentuk penghinaan), maka berlakulah kebangkitan di Syria. (Kejamnya!!!)

Kezaliman yang berlaku di Syria.
  1. Dalam masa 42 hari telah terbunuh Syahid seramai 4000 orang rakyat Syria.
  2. Sebanyak 39000 orang telah cedera, mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.
  3. Satu peristiwa di mana seramai 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital tersebut dibunuh tentera Assad di wilayah Doma.
  4. Sebanyak 9000 tahanan ditahan.
  5.  Sebanyak 413 orang telah syahid di dalam penjara.
  6. Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2, dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.
  7. Seorang ukhti bernama Zainab Al-Husni dari Hims, di Madinah Khalid bin Al-Walid. Beliau telah ditangkap dan mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya. Tetapi beliau melawan. Lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT.. Anggota badan yang dikerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau.
  8. Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.
  9. Menyuruh tukar Laa Ilaha Illah Basyar Asad.
  10. Basyar Assad juga daripada kelompok Syiah yang terkeluar daripada Islam dan mengharuskan untuk membunuh Muslimin Sunni..84% daripada posisi kepimpinan Rejim Basyar Assad dipegang oleh kaum keluarga mereka yang terdiri daripada 3 keluarga besar, 6% daripada posisi tersebut pula daripada kaum Ajam dan 10% lagi daripada golongan Kuffar.. Tiada posisi bagi Ahlus Sunnah wal Jamaah..Kezalimannya terhadap wanita dan kanak2 juga terlalu dahsyat melebihi Israel..rakyat2 Sunni dibunuh sesuka hati tetapi walau seorang Israel pun tidak ditumpahkan darah.
Kejam sungguh mereka kan???????????

KENAPA KITA ATAU PUN SAYA TIDAK MENGETAHUI DENGAN JELAS ISU SYRIA INI?

  1. Gambaran tentang Syria agak tidak jelas bila dijelaskan oleh media2, kerana itu Syeikh Hassan dihantar bagi menjelaskan apakah sebenarnya yang berlaku di SYRIA..
  2. kurang membaca dan mengambiltahu isu2 dunia.. 
  3. Media2 barat sebenarnya tidak mahu manusia dunia tahu akan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria. Lalu mereka telah memutarbelitkan fakta.
  4. Syeikh Khalid Hasan bercerita, ketika beliau di Indonesia dan bertemu dengan seorang teman, teman itu berkata dia lihat di akhbar bahawa ramai orang menyokong Kerajaan Syria. TV Indonesia juga menyiarkan bahawa ramai yang menyokong Kerajaan Syria yang dipimpin oleh Basyar Al-Assad. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, kerajaan telah mengumpulkan pegawai2nya supaya berkumpul dalam erti kata lain mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Basyar Al-Assad ini mempunyai ramai yang menyokong beliau.
  5. Jangan terpedaya dengan kenyataan2 yang kita dengar dari ahli intelektual Syria dan ahli politik Syria bahawa yang Syria menentang Israel. Tetapi, sejak zaman ayah Basyar Al-Assad lagi (Hafez Al-Assad) tidak satu peluru pun yang singgah ke tanah Israel. Bahkan Tanah Tinggi Golan yang terletak di Tanah Syria telah dikuasai oleh Israel.
  6. Kita banyak tidak tahu tentang Isu Syria selama ini sebab media telah dikawal oleh pihak rejim Basyar Assad. Manakala sumber media lain tidak dibenarkan memasuki Syria untuk membuat liputan. Segala gambar dan video yang menjadi bahan bukti adalah hasil rakaman daripada para pendemonstrasi yang bertekad untuk merakam sendiri kezaliman tersebut dan kebanyakan daripada mereka telah menemui syahid. Sebahagian rakaman lain telah dijual oleh tentera rejim Basyar Assad dengan harga 100 dolar. Syeikh Dr Khalid Hassan Al-Hindawi merupakan delegasi khas Syeikh Dr Yussuf Al-Qaradhawi ke Asia Tenggara untuk menyampaikan dan menyebarkan berita sebenar.
Hubungan Rejim Syria dengan Iran

Rejim Syria dan Syiah Iran menjadi sekutu yang kuat sejak sekian lamanya. Hal ini kerana bagi menjamin Syiah terus berkembang. Ia juga diketahui umum setelah Khomainie Iran membuat kenyataan terbuka menyokong Assad. Beberapa insiden ketika rakyat Syria melarikan diri ke Lubnan, Hizbullah menghalang dan menembak mereka. Tentera Iran pula ditempatkan di bumbung-bumbung rumah sebagai penembak tepat.

Hubungan Rusia dan China dengan Assad sehingga mereka menggunakan VETO menghalang usul bagi memberi tekanan kepada rejim

Sebenarnya mereka merupakan sekutu lama yang saling memberi sokongan terutamanya dalam kebijakan faham sosialis dan komunis mereka (tidak sama tapi hampir serupa terutama dalam menzalimi rakyat). Di samping itu juga, Rusia adalah pembekal senjata paling banyak ke Syria. 

Hubungan ٌRejim Syria dengan Israel

Secara zahirnya kita akan melihat mereka bertindak sebagai anti israel, US, Barat dan memberi ruang dan kesempatan kepada Hamas menentang Israel. Dakwaan ini meleset ketika ditemukan fakta yang menyatakan bahawa Assad telah melakukan kesepakatan sulit dengan Israel dalam isu yang berkaitan dengan Bukit Golan dll. 

Assad mendapat imbalan yang besar dari pakatan sulit ini dan dibantu oleh US. Apakah logik bagi sebuah kerajaan yang punya kekuatan tentera dan berada bersempadanan dengan Israel termasuk Iran duduk diam terhadap kekejaman Israel tehadap saudara mereka di Gaza. Manakala menyerahkan Bukit Golan kepada Israel tanpa ada sebab yang munasabah. 

Sumber : http://hasnulhadiahmad.com/kanak-kanak-di-bunuh-kejam-oleh-rejim-basyar/
  PERANAN KITA SELAKU SEORANG MUSLIM & SELAKU SEORANG MANUSIA
  • Mendoakan saudara kita di Syria
  • Menghulurkan bantuan untuk mereka dari segi kewangan
  • Menyebarkan berita sebenar tentang apa yang berlaku di SYRIA.
Ingatlah Saudaraku, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa yang tidak mengambil tahu hal orang Islam yang lain, maka bukan dari kalangan KAMI"
(Jzkk AKH Abu Abdullah)
(Disampaikan pada 6 Disember 2011 di Uni Putra Malaysia)

*sudah lama kan? namun saya baru terbuka untuk menulisnya..... Bagaimanakah kehidupan mereka....???

Kalau nak baca lebih lanjut terus ke link ini : 

http://ikram.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=534

*Semua info dan dana yang ingin d salurkan boleh terus ke :
https://www.facebook.com/syria.care

Perkongsian Gambar kekejaman Syiah di Syria .

Korban Homs, Syiria pada 8-2-2012.

Korban Homs, Syiria pada 9-2-2012 akibat dibedil dengan helikoptar dan roket Bashar Al-Asad



Korban di Lattakia, Syiria pada 28-1-2012. Bayi ini terbunuh bersama 3 bayi yang lain. Mereka sengaja ditembak oleh samseng Bashar Al-Asad dengan memanjat bumbung rumah ibu bapa mereka dan melepaskan tembakan ke arah bayi-bayi ini.





Berhati2 dengan lelaki berhidung belang..!!!

Salam....

Hai..... :) bestkan tajuk ni.... ikikikiki... sy tau ramai yg kecik ati.. terasa hati.... tapi kalau terasa... "HIDUNG BELANG ke??" hehehehe

Tidak semua lelaki yg berkahwin lebih dri 1 itu berhidung belang.... dan hampir semua lelaki berkahwin lbh dri 1 itu berhidung belang..... hehehehe.



semua ini bergantung kepada situasi yang munasabah utk di fahami....

- Suami yang kehilangan isterinya atau duda berniat nak berkahwin... ini bukan hidung belang.... tapi ingin mencari teman sehidup.... kita ni memng lahir ingin berteman.....

- Suami yang memiliki isteri tapi sudah berusaha bertahun-tahun masih x memiliki  zuriat.... dan ingin berkahwin lain.. ini bukan lelaki berhidung belang... kene la kita saling faham memahami.... dan suami perlu la bersifat adil...

- Suami yang ingin mengelakan fitnah membantu perempuan susah dan anak yg ramai.... dan terpaksa berkahwin dgn perempuan tersebut... ini bkn hidung belang......

- Suami yang gatal2 bukak FB nak memperdaya perempuan dan menyorokan status perkahwinan nya pada khalayak ramai..... HAAAAA!!! YG NI RAMAI..... INILAH HIDUNG BELANG....

sebenarnya bnyk situasi buaya darat yg ade.. ni diantaranya lah.... jadi kita ni perempuan kenalah berjaga2... sebab bila d fikirkan.... semua perempuan x nak d madu.... hampir kebnyakan lelaki akan merahsiakan statusnya... dalam tempoh perknalan akan memberi layanan dan perangai yg baik.... bila kita dah jatuh hati... time tu nak tak nak... hati rela la d madukan.... kan.... kan....

Bermadu ini manis kalau kita memahami hak dan hukumnya.... kita mengetahui tanggungjawab sesama kita..... sebab adil, kasih sayang x mampu d ukur dan d timbang..... kadang2 berlaku x adil pada salah satunya.... itu lah yg d khuatiri.....

banyak cara dan jalan untuk kita ke syurga Allah... banyak sunnah yg boleh kita lakukan bukan hanya berkahwin lebih dri 1.....

ni situasi yg selalu d lihat cri2 buaya darat mengurat.... ikikikikikiki

1)
Menggunakan helah agama supaya org x sedar yg dia ade isteri..

2)

Nampak x permainan di situ.....

sebenarnyer bnyak la ragam hidung belang ni.... moga kita d jauhkan... berapa bnyk ukwah terbina di laman sosial seperti FB tapi banyak jugak ukwah yg terputus d laman sosial... kadang2 kita menjadi mangsa kepada pemangsa... dan yg salah itu kita juga.... si hidung belang dgn belangnya..... hehehehehe