Semangat-Semangat!!!

Jangan Memperkecilkan Kemampuan mu... Kerana Kekuatan Tidak Tertumpu Pada Fizikal, Tetapi pada akal fikiran mu.. Berapa Ramai Org Yang Sempurna Fizikal Tetapi Sakit Akal Fikirannya...

cikgu owhh cikgu

“Guru tidaklah harus bertingkahlaku sehingga begitu rupa sehingga boleh mencemarkan sifat profesionalnya dan yang akan menyebabkan hilang kepercayaan orang ramai terhadap profesion perguruan”

Di atas ni merupakan 1 etika perguruaan yang baru je eliza copy and paste….. untuk menjadi renungan kepada setiap guru2…. Sekarang ni banyak dan mcm2 isu berkenaan perguruaan…. Baik dari sebaik2 cerita sehinggalah sepelik2 perangai….. klu di zaman sekolah eliza dulu….. guru ni merupakan insan yang sangat mulia sehingga semua orang mengagumi kerjaya dan kewibawaannya….. keikhlasan pendidik dapat d gambarkan sangat jelas…… walhal…. Pada zaman itu guru sangat bebas untuk membawa rotan kemana sahaja…. Jika dirumah pelajar memiliki ibu bapa…… maka d sekolah beliau memiliki guru yang bertanggungjawab penuh pada pelajar tersebut… w’pun guru bawa rotan….. tapi…. Jarang pulak dngar yang sampai meninggal dunia dan koma di hospital….. murid yang terlalu nakal sehingga cikgu hilang batas kesabarannya atau……guru itu sebenarnya yang sudah hilang sikap pendidiknya…..

Tidak habis lagi cerita guru pukul murid sampai meninggal…… timbul pulak isu guru perangai gila-gila….. oleh kerana video yang di paparkan itu untuk tontonan umum…. Maka berhak la eliza untuk memberi komen…. Sebab kalau untuk peribadi….. x perlu di tayang….. klu dah d tayang… maka ringan2kan la telinga utk dgr segala kritikan baik mahu pun buruk……

Baru2 ni eliza ada juga tertengok video di youtube berkenaan perangai cikgu yang gila2 ni…… owh!! Sangat rase mcm menyampah n mual la……. Memang benar klip2 video terbaik guru tersebut mencecah 1juta org yang tengok…. (termasuk jumlah yg eliza jugak tengok) tapi…… jumlah itu x menggambarkan berapa ramai yang menyukai video itu…… ada juga yg tertengk lalu mengutuk hebat….. jadi jagan la pihak cikgu rasa jumlah itu menggambarkan org suka sepenuhnya….

Apa yang cikgu ingin sampaikan dari klip2 video itu? Memberi manfaat ke? Atau mengaibkan diri cikgu sendiri…. Cerita ni menjadi hot… bila perempuan yang membuatnya….. tambahan pulak selamba je tiru gaya org dengan memek muka yang agak meloya kan…. Dan menjadi tarikan bila dia merupakan seorang pendidik….. owhhhh pendidik….. memang x salah kalau ini merupaka hobi…. Tapi renung2kan lah etika perguruan di atas…. Adakah pihak guru ini rasa ia beretika? Kan lbh menarik jika cikgu lebih kratif menarik pelajar untuk belajar dengan cikgu secara on9…. Dan ada selingan2 yang kratif mcm apa yg cikgu buat…. Apa yg cikgu buat dari awl hingga akhir…. Tiada sikit pun unsur2 yang menjaga profesion sbagai seorang guru…..

Eliza ada terbaca di Metro… berkenaan perangai cikgu ni….. ada pihak mengatakan itu bakat….. hahahahahahaha bakat ke? Setakat dok depan laptop buat gaya merepek meraban….. mcm sawan pun ade…… sanggup mencuri baju adik untuk memenuhi watak yang ingin d sampaikan…. cme bakatnya yg terlalu ketara ialah… muke tembok….. upss….. x semua orang leh jadi muke tembok tau….. berjoget2 mcm x center bagi org tengok….. itu lah bakattt…..

Apa yang iza harapkan…. Kerjaya guru ini banyak org yang idamkan… jadi kalau pehak guru yang dah memegang jawatan sebagai guru tapi hanya merosak2kan nama pendidik baik tukar kerjaya…. Guru yang sporting adalah guru yang berjiwa besar….. yang serba boleh….. tapi bukan serba boleh yang akan merosakan profesion seorang guru…… dan guru yang terbaik adalah guru yang memiliki peribadi yang baik… yang akan menjadi contoh pada anak2 didiknya…..

No comments:

Post a Comment